Linkowanie strony internetowej to jeden z ważniejszych procesów, który musimy wykonywać przy pozycjonowaniu naszej witryny. Przeważnie jednak skupiamy się na linkowaniu przychodzącym, starając się pozyskiwać jak najwięcej wartościowych linków zwrotnych. W rzeczywistości jednak linkowanie profesjonalnej strony to trzy rodzaje linków — przychodzące, wychodzące, a także wewnętrzne. Czym zatem są wszystkie trzy poszczególne typy linkowania, a także co musimy o nich wiedzieć? Poniżej prezentujemy dokładnie ten temat.
Linkowanie strony internetowej to odpowiednie zarządzanie linkami i wykorzystywanie ich w procesie pozycjonowania. Połączenia między poszczególnymi stronami — zarówno we wnętrzu danego serwisu, jak i poza nim, mają spory wpływ na pozycjonowanie witryny. Pełnią wiele funkcji, a także pomagają indeksować witrynę i ją oceniać. Ogólnie istnieją trzy rodzaje linkowania — linkowanie wewnętrzne, wychodzące i przychodzące.
Pierwszym typem linkowania strony internetowej podczas pozycjonowania jest linkowanie wewnętrzne. Jest to element optymalizacji strony internetowej, który polega na łączeniu linkami wszystkich podstron naszego serwisu. Możemy wykorzystywać różne taktyki i strategie linkowania wewnętrznego. Niektóre z nich mówią o linkowaniu ze wszystkich stron do strony głównej, a inne o linkowaniu głównych stron kategorii między sobą, czy wszystkich podstron serwisu – każda z każdą. Niezależnie jednak, jaki typ linkowania wybierzemy, linkowanie wewnętrzne ma wiele zalet i korzyści.
Przede wszystkim linkowanie wewnętrzne pomaga poruszać się robotom indeksującym Google, które przejdą na naszą stronę z internetu. Dzięki wyznaczonym ścieżkom znacznie łatwiej im zinterpretować, a także ocenić serwis, oraz stworzyć mapę wszystkich podstron. Jeśli wszystkie podstrony będą odpowiednio linkowane, będziemy mogli lepiej zaprezentować nasz serwis wyszukiwarce Google, która będzie mogła go dokładniej i bardziej kompleksowo ocenić. To wszystko wpłynie na ogólną ocenę serwisu i wyższe jego pozycjonowanie.
Linkowanie wewnętrzne stosuje się również po to, aby służyło naszym klientom – czytelnikom. Osoby przebywające na naszej stronie internetowej poprzez linki wewnętrzne, mogą pozostawać na niej dłużej i być zachęceni do przeczytania innych artykułów, czy sprawdzenia innych części witryny. To z kolei będzie podnosiło statystyki naszego serwisu, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się wyższą pozycją w wyszukiwarce Google.
Tworząc linkowanie wewnętrzne, zdecydowanie warto wyznaczyć pewien schemat lub strategie linkowania, a następnie ją wykonywać. Znacznie ułatwi to nam cały proces linkowania strony i przyspieszy umieszczenie linków wewnętrznych. Jest to szczególnie ważne w późniejszym rozwoju witryny, gdy pojawia się duża ilość podstron, a my możemy pogubić się z linkowaniem, jeśli zamieszczamy odnośniki spontanicznie i w niezorganizowany sposób.
Linkowanie wychodzące strony internetowej to najmniej popularny typ linkowania naszej witryny. Polega on na umieszczeniu odnośników na naszej stronie internetowej, które kierują do zewnętrznych witryn w internecie. Wbrew pozorom nie jest to darmowe linkowanie innych stron www, a przemyślane działanie, które pomaga pozycjonować nam nasz serwis.
Linkowanie wychodzące strony internetowej ma przede wszystkim informować Google, że dbamy o naszych klientów i chcemy zaprezentować im dodatkową wiedzę. Dzięki temu nasza witryna będzie lepiej oceniana i prezentowana jako dbająca o swoich użytkowników. Dzięki połączeniu linkami z innymi serwisami roboty indeksujące również będą miały większą wiedzę i świadomość o naszej witrynie, co przełoży się również na samo indeksowanie serwisu.
Aby efektywnie i skutecznie linkować wychodząco naszą stronę internetową powinniśmy ustawić atrybut nofollow na linkach wychodzących. Aby nie wspierać naszej bezpośredniej konkurencji, nie możemy linkować do stron tematycznych, z którymi bezpośrednio rywalizujemy. Mogą być to za to giganci branżowi poza naszym zasięgiem lub największe portale, takie jak Wikipedia. Dzięki temu będziemy linkować do wiarygodnych i przydatnych stron internetowych, a z drugiej strony nie będziemy narażali się na odpływ klientów z naszego serwisu.
Linkowanie zewnętrzne to trzeci ostatni typ linkowania naszej strony internetowej, z którego możemy korzystać w procesie pozycjonowania. Jest to najważniejszy i najbardziej znany oraz najczęściej wykorzystywany typ linkowania. W przeszłości ten czynnik rankingowy był wręcz decydujący i można było dzięki niemu łatwo manipulować pozycją witryny w wyszukiwarce Google. Obecnie również jest bardzo ważny i jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych.
Linkowanie przychodzące – zewnętrzne polega na umieszczeniu odnośników w internecie do naszej strony internetowej. Linki umieszcza się na forach internetowych, na blogach, w social mediach, czy w serwisach tematycznych, aby kierowały do naszej strony internetowej. Im więcej bardziej jakościowych linków z największych serwisów internetowych będzie posiadała nasza strona, tym większe korzyści i lepsze oceny przez roboty indeksujące Google.
Linkowanie zewnętrzne umieszcza się w internecie przede wszystkim dlatego, aby roboty indeksujące Google łatwiej odnajdywały naszą witrynę i szybciej na nią przechodziły. To przyśpiesza indeksowanie naszej witryny, a także poprawia jej ocenienie. Linki zwrotne świadczą również o popularności naszej witryny wśród innych użytkowników w sieci, co również jest ważnym wyznacznikiem dla robotów indeksujących Google. Linki zwrotne umieszczone w internecie do naszej strony pomagają również pozyskiwać klientów, użytkowników czy fanów dla naszego projektu. Dzięki nim wiele osób pozna naszą stronę internetową i zdecyduje odwiedzać się ją regularnie – co również będzie bardzo korzystne dla pozycjonowania naszej strony internetowej, gdyż podniesie jej statystyki.
Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie jedynie jakościowych linków – nawet w zamian za opłatą z dużych portali tematycznych, gdyż dadzą one dużo więcej profitów, aniżeli wiele niskojakościowych linków zwrotnych z małych i spamerskich serwisów.