3 rodzaje linkowania - linki na stronie internetowej

Linkowanie strony internetowej to jeden z ważniejszych procesów, który musimy wykonywać przy pozycjonowaniu naszej witryny. Przeważnie jednak skupiamy się na linkowaniu przychodzącym, starając się pozyskiwać jak najwięcej wartościowych linków zwrotnych. W rzeczywistości jednak linkowanie profesjonalnej strony to trzy rodzaje linków — przychodzące, wychodzące, a także wewnętrzne. Czym zatem są wszystkie trzy poszczególne typy linkowania, a także co musimy o nich wiedzieć? Poniżej prezentujemy dokładnie ten temat.

Czym jest linkowanie strony internetowej?

Linkowanie strony internetowej to odpowiednie zarządzanie linkami i wykorzystywanie ich w procesie pozycjonowania. Połączenia między poszczególnymi stronami — zarówno we wnętrzu danego serwisu, jak i poza nim, mają spory wpływ na pozycjonowanie witryny. Pełnią wiele funkcji, a także pomagają indeksować witrynę i ją oceniać. Ogólnie istnieją trzy rodzaje linkowania — linkowanie wewnętrzne, wychodzące i przychodzące.

Linkowanie wewnętrzne

Pierwszym typem linkowania strony internetowej podczas pozycjonowania jest linkowanie wewnętrzne. Jest to element optymalizacji strony internetowej, który polega na łączeniu linkami wszystkich podstron naszego serwisu. Możemy wykorzystywać różne taktyki i strategie linkowania wewnętrznego. Niektóre z nich mówią o linkowaniu ze wszystkich stron do strony głównej, a inne o linkowaniu głównych stron kategorii między sobą, czy wszystkich podstron serwisu – każda z każdą. Niezależnie jednak, jaki typ linkowania wybierzemy, linkowanie wewnętrzne ma wiele zalet i korzyści.

Przede wszystkim linkowanie wewnętrzne pomaga poruszać się robotom indeksującym Google, które przejdą na naszą stronę z internetu. Dzięki wyznaczonym ścieżkom znacznie łatwiej im zinterpretować, a także ocenić serwis, oraz stworzyć mapę wszystkich podstron. Jeśli wszystkie podstrony będą odpowiednio linkowane, będziemy mogli lepiej zaprezentować nasz serwis wyszukiwarce Google, która będzie mogła go dokładniej i bardziej kompleksowo ocenić. To wszystko wpłynie na ogólną ocenę serwisu i wyższe jego pozycjonowanie.

Linkowanie wewnętrzne stosuje się również po to, aby służyło naszym klientom – czytelnikom. Osoby przebywające na naszej stronie internetowej poprzez linki wewnętrzne, mogą pozostawać na niej dłużej i być zachęceni do przeczytania innych artykułów, czy sprawdzenia innych części witryny. To z kolei będzie podnosiło statystyki naszego serwisu, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się wyższą pozycją w wyszukiwarce Google.

Tworząc linkowanie wewnętrzne, zdecydowanie warto wyznaczyć pewien schemat lub strategie linkowania, a następnie ją wykonywać. Znacznie ułatwi to nam cały proces linkowania strony i przyspieszy umieszczenie linków wewnętrznych. Jest to szczególnie ważne w późniejszym rozwoju witryny, gdy pojawia się duża ilość podstron, a my możemy pogubić się z linkowaniem, jeśli zamieszczamy odnośniki spontanicznie i w niezorganizowany sposób.

linkownie wewnętrzne

Linkowanie wychodzące

Linkowanie wychodzące strony internetowej to najmniej popularny typ linkowania naszej witryny. Polega on na umieszczeniu odnośników na naszej stronie internetowej, które kierują do zewnętrznych witryn w internecie. Wbrew pozorom nie jest to darmowe linkowanie innych stron www, a przemyślane działanie, które pomaga pozycjonować nam nasz serwis.

Linkowanie wychodzące strony internetowej ma przede wszystkim informować Google, że dbamy o naszych klientów i chcemy zaprezentować im dodatkową wiedzę. Dzięki temu nasza witryna będzie lepiej oceniana i prezentowana jako dbająca o swoich użytkowników. Dzięki połączeniu linkami z innymi serwisami roboty indeksujące również będą miały większą wiedzę i świadomość o naszej witrynie, co przełoży się również na samo indeksowanie serwisu.

Aby efektywnie i skutecznie linkować wychodząco naszą stronę internetową powinniśmy ustawić atrybut nofollow na linkach wychodzących. Aby nie wspierać naszej bezpośredniej konkurencji, nie możemy linkować do stron tematycznych, z którymi bezpośrednio rywalizujemy. Mogą być to za to giganci branżowi poza naszym zasięgiem lub największe portale, takie jak Wikipedia. Dzięki temu będziemy linkować do wiarygodnych i przydatnych stron internetowych, a z drugiej strony nie będziemy narażali się na odpływ klientów z naszego serwisu.

Linkowanie zwrotne - back linki przychodzące

Linkowanie zewnętrzne to trzeci ostatni typ linkowania naszej strony internetowej, z którego możemy korzystać w procesie pozycjonowania. Jest to najważniejszy i najbardziej znany oraz najczęściej wykorzystywany typ linkowania. W przeszłości ten czynnik rankingowy był wręcz decydujący i można było dzięki niemu łatwo manipulować pozycją witryny w wyszukiwarce Google. Obecnie również jest bardzo ważny i jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych.

Linkowanie przychodzące – zewnętrzne polega na umieszczeniu odnośników w internecie do naszej strony internetowej. Linki umieszcza się na forach internetowych, na blogach, w social mediach, czy w serwisach tematycznych, aby kierowały do naszej strony internetowej. Im więcej bardziej jakościowych linków z największych serwisów internetowych będzie posiadała nasza strona, tym większe korzyści i lepsze oceny przez roboty indeksujące Google.

Linkowanie zewnętrzne umieszcza się w internecie przede wszystkim dlatego, aby roboty indeksujące Google łatwiej odnajdywały naszą witrynę i szybciej na nią przechodziły. To przyśpiesza indeksowanie naszej witryny, a także poprawia jej ocenienie. Linki zwrotne świadczą również o popularności naszej witryny wśród innych użytkowników w sieci, co również jest ważnym wyznacznikiem dla robotów indeksujących Google. Linki zwrotne umieszczone w internecie do naszej strony pomagają również pozyskiwać klientów, użytkowników czy fanów dla naszego projektu. Dzięki nim wiele osób pozna naszą stronę internetową i zdecyduje odwiedzać się ją regularnie – co również będzie bardzo korzystne dla pozycjonowania naszej strony internetowej, gdyż podniesie jej statystyki.

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest pozyskiwanie jedynie jakościowych linków – nawet w zamian za opłatą z dużych portali tematycznych, gdyż dadzą one dużo więcej profitów, aniżeli wiele niskojakościowych linków zwrotnych z małych i spamerskich serwisów.