Influencer marketing przeważnie nie jest zestawiany w jednym rzędzie z najpopularniejszymi metodami reklamy, takimi jak pozycjonowanie strony internetowej, kampanie reklamowe czy prowadzenie profilu w social mediach. Zyskuje on jednak regularnie na popularności i daje coraz większe możliwości. W tym tekście przedstawiamy zatem odpowiedzi na pytania, czym jest influencer marketing, jakie zalety posiada polecanie naszej marki przez osoby znane i rozpoznawalne w sieci, a także dlaczego jest to skuteczny sposób reklamy i warto przynajmniej wypróbować jego wprowadzenie.
Influencer marketing to jedna z metod digital marketingu. Polega ona na promowaniu się w internecie poprzez osoby znane i rozpoznawalne, które często są celebrytami czy liderami w danej kategorii tematycznej. W myśl tej zasady płacimy osobom znanym i rozpoznawalnym, aby te polecały naszą markę.
Istnieje wiele różnych form i sposobów polecenia naszej marki, jeśli zdecydujemy się na taką reklamę. Przede wszystkim influencerzy mogą oficjalnie ogłosić nas partnerami swojego kanału lub sponsorami. Mogą również reklamować naszą markę poprzez otwarte polecenie konkretnego produktu i przedstawienie go w pozytywnym świetle swoim fanom. Influencerzy często współpracują również z reklamodawcami bez podawania takiej informacji, przemycając subtelne polecenie danej marki, korzystając z jej produktów na co dzień lub przeprowadzając ich testy.
Celem influencer marketingu może być zarówno sprzedaż, jak i kreowanie pozytywnego wizerunku oraz profity wizerunkowe. Głównym, jednak elementem jest promowanie marki przez osoby znane, które posiadają swoje grono fanów chcących też używać takich samych gadżetów, korzystać z tych samych produktów, czy marek, jak ich idole.
Influencerami mogą być różne osoby. Mogą być to osoby, które po prostu prowadzą swój kanał społecznościowy w internecie, i to jest ich głównym celem. Osoby takie mogą dorabiać lub generować zysk poprzez okazjonalne umieszczenie reklam przy współpracy reklamowej z wydawcami. Influencerami mogą być także osoby nastawione typowo zarobkowo do tego typu pracy, gdzie jest ona ich głównym sposobem utrzymania. Osoby takie najczęściej prowadzą kilka platform, czy blogów, poświęcając cały swój zawodowy czas na profesjonalne prowadzenie profili w social mediach, kanałów na YouTube czy blogów i stron internetowych. Wśród influencerów znajdziemy również celebrytów, którzy zdobywają swoją popularność w inny sposób np. będąc aktorami, ale które chcą ją monetyzować. Osoby takie nie zwiększają swojej popularności głównie z myślą o zarabianiu, ale znają swoją wartość na rynku reklamowym i są chętne do reklamowania za pieniądze firm i produktów.
Istnieje wiele powodów, dla których influencer marketing jest bardzo skuteczną strategią reklamową i dla których staje się coraz popularniejszy. Wśród nich możemy wyróżnić kilka głównych najbardziej odpowiedzialnych za taki stan rzeczy.
Przede wszystkim influencer marketing bazuje na poleceniach. Obecnie konsumenci — internauci bardzo często nie wiedzą, z jakich rozwiązań skorzystać i nie mają własnych preferencji zakupowych. Sugerują się oni zatem poleceniami jakichkolwiek osób w internecie — często nawet anonimowych, aby zwiększyć swoje szanse na udane zakupy. Polecenia przy influencer marketingu są bardzo wyraźne, a także często publikowane przez osoby znane i rozpoznawalne. Zaufanie jest zatem drugim powodem, dla którego influencer marketing jest skutecznym sposobem na reklamy. Odbiorcy ufają swoim idolom znacznie bardziej, niż reklamom, czy opiniom w internecie. Jeśli nasz produkt zostanie zatem polecony przez osobę znaną, lubianą i wiarygodną, polecenie takie będzie miało bardzo dobre efekty.
Influencer marketing jest również skuteczny, gdyż jest przeprowadzany w konkretnej grupie docelowej. Jeśli opłacamy influencera, aby promował naszą markę i polecał produkty, będzie robił to w gronie swoich fanów czy znajomych. Mamy zatem pewność, że wydajemy środki na reklamę w grupie, która z dużym prawdopodobieństwem realnie i rzeczywiście zareaguje na taką reklamę. Jest to zatem bardzo dobry i efektywny sposób reklamy z dużą szansę na powodzenie. Influencer marketing wyróżnia się na tym polu nawet na tle pozycjonowania stron internetowych, czy targetowanych kampanii reklamowych, które nie daję 100% pewności pozyskiwania tylko i wyłącznie klientów realnie zainteresowanych daną kategorią tematyczną. Przy influencer marketingu mamy wręcz taką pewność, gdyż jedynie osoby naprawdę interesujące się daną kategorią będą aktywnie śledziły profil osoby znanej i nie mogą robić tego przez przypadek.
Influencer marketing to wiele zalet, z których warto korzystać. Niektóre z nich są typowe dla digital marketingu, a inne są przywilejem jedynie promowania się poprzez influencerów. Niezależnie jednak od tego, czym są spowodowane zalety tego typu reklamy, warto z niej korzystać z kilku powodów.
Przede wszystkim reklama taka jest wiarygodna i kreuje nasz pozytywny wizerunek lidera branżowego. W porównaniu z innymi typami reklam polecenie naszej marki przez osobę znaną i lubianą sprawi, że nasza marka rzeczywiście będzie odbierana tak jak jest kreowana. Bardzo często reklamy – nawet internetowe borykają się z brakiem zaufania i niską jakością. Influencer marketing reklamuje naszą markę nienachalnie, a także wiarygodnie. Jest to bardzo ważne, gdyż przekłada się to na pozytywny wizerunek naszej marki oraz możliwość budowania wizerunku lidera branżowego.
Dzięki influencer marketingowi możemy docierać również do bardzo dużej grupy odbiorców. Zasięgi poprzez taką reklamę mogą być wręcz nieograniczone, jeżeli będziemy wykorzystywali jednego bardzo znanego influencera lub kilku. Dzięki możliwościom influencer marketingu możemy dosyć łatwo zatem dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców, co jest pewną trudnością przy innych sposobach reklamy internetowej - nawet jeśli przeznaczamy na nią duże sumy pieniędzy. Influencer marketing możemy zatem bardzo łatwo skalować, przeznaczając po prostu większą sumę pieniędzy na reklamę wśród bardziej znanych influencerów. Przeznaczając większościowe mamy zatem pewność, że automatycznie dotrzemy do większej liczby odbiorców, co nie jest takie oczywiste np. przy pozycjonowaniu lub innych sposobach reklamy internetowej, które posiadają ograniczenia w zasięgu.
Z influencer marketingiem możemy reklamować się również bardzo elastycznie. Możemy wykorzystywać go w praktycznie każdej branży, gdyż w każdej kategorii tematycznej znajdziemy celebrytów, czy osoby znane i rozpoznawalne odbierane jako liderzy. Nie musimy też z naszą marką spełniać żadnych wymogów co do wielkości firmy, jej tematyki, czy sposobu działania. Możemy po prostu zlecić reklamę w zamian za pieniądze. Jeśli stać nas na współpracę z topowymi postaciami w danej kategorii tematycznej nie będziemy mieli większego problemu, aby nawiązać z nimi współpracę. Możemy również reklamować się bardzo elastycznie bez zbędnych zobowiązań długoterminowych. Mamy możliwość zatem zlecania zarówno krótkich kampanii reklamowych lub nawiązywać dłuższą współpracę, która może okazać się korzystniejsza finansowo. Tylko od nas zależy, w jakiej formie, jak często jak intensywnie będziemy korzystali z influencer marketingu. Dzięki temu ta strategia marketingowa może być naszą główną metodą reklamy w internecie lub być też doskonałym narzędziem uzupełniającym inne działania marketingowe.
Jeśli chcemy promować się poprzez influencer marketing mamy kilka opcji do wyboru. Możemy zaliczyć do nich np. bezpośrednie nawiązywanie kontaktów, poszukiwanie influencerów na platformach przeznaczonych do tego celu, zlecenie promocji agencji marketingowej, czy nawet barter.
Pierwszym i najbardziej elastycznym sposobem wyszukiwania influencerów jest po prostu przeglądanie mediów społecznościowych, blogów czy innych platform społecznościowych, na których mogą się znajdować. Dzięki temu, jeśli w nasze oko wpadnie ciekawy kanał lub znana osoba ciesząca się sporą rozpoznawalnością, możemy po prostu bezpośrednio skontaktować się z takimi influencerami, proponując im współpracę.
Nieco bardziej zorganizowanym sposobem na wyszukiwanie influencerów, który pozwala już znajdować dokładnie takie osoby na jakich nam zależy, jest korzystanie ze specjalnych platform influencerskich. Znajdują się na nich osoby prowadzące swoje blogi, kanały czy profile w social mediach. Możemy zatem określić, jakiego influencera chcemy odnaleźć pod kątem konkretnych platform, ilości fanów, tematyki czy ceny promocji. Jest to dobre rozwiązanie, jeśli chcemy współpracować z wieloma informacjami na dużą skalę i szukamy konkretnych osób.
Wartym rozważenia sposobem wyszukiwania influencerów jest również zlecenie promocje agencji marketingowej. Jest to najwygodniejsza i najbardziej profesjonalna opcja, z której warto skorzystać, jeśli możemy sobie na to pozwolić i posiadamy budżet przeznaczony na takie działania. Zlecając influencer marketing agencji interaktywnej lub marketingowej, to ona znajdzie za nas influencerów, którzy będą najlepiej pasowali swoim profilem do naszej kampanii reklamowej. To agencja marketingowa przeprowadzi wszystkie negocjacje i zajmie się wszystkimi kwestiami technicznymi. Jest to najdroższa opcja ze wszystkich tutaj wskazanych, ale pozwala zaoszczędzić sporo czasu i korzystać z pomocy profesjonalistów.
Chcąc wykorzystywać influencer marketing do promocji naszej marki, możemy korzystać również z wymiany barterowej. Jest to najmniej profesjonalny i zorganizowany system wyszukiwania influencerów, ale daje on wiele korzyści. Przede wszystkim możemy promować się bez wydawania gotówki, oferując swojemu partnerowi adekwatną reklamę na naszej platformie. Wyszukując partnera reklamowego w taki sposób, przede wszystkim powinniśmy sprawdzić, czy jest to wiarygodna osoba reprezentująca odpowiednio wysokie standardy jakościowe. Powinniśmy również dobrać branżę partnera w taki sposób, aby wzajemnie nasi klienci mogli korzystać z naszych usług, ale żeby firma partnerska nie była bezpośrednio naszą konkurencją.