Agencja SEO to jeden z najpopularniejszych typów agencji marketingu internetowego. Jest to fakt potwierdzony wieloma współpracami i chęcią kierowania się właśnie do takich agencji marek, które chcą promować się w internecie. Wiele jednak osób nie do końca wie czym są agencje SEO, na jakiej zasadzie działają, a także czym się zajmują i jakie usługi świadczą. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania a także podpowiadamy jak wybrać najlepszą agencję SEO, która będzie pozycjonowała naszą witrynę.
Agencje SEO to agencje marketingu internetowego, które zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych. W porównaniu z agencjami marketingowymi, interaktywnymi czy software house to jeden z najbardziej specjalistycznych typów agencji, który zajmuje się głównie promowaniem witryn w wyszukiwarce Google. Na rynku istnieje wiele tego typu agencji, które oferują swoje usługi zarówno internetowo, jak i w tradycyjny naziemny sposób.
Celem agencji SEO jest kompleksowe zajęcie się naszą witryną i zwiększanie jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Zatrudnioną one najczęściej wielu specjalistów z kategorii IT, SEO a także pokrewnych np. związanych z contentem, grafiką czy Google.
Agencje SEO są zatem wyspecjalizowanym typem agencji, które zajmuje się pozycjonowaniem, ale które mogą również świadczyć inne usługi związane z digital marketingiem. Celem agencji SEO jest kompleksowa pomoc klientom w zwiększeniu widoczności strony internetowej w sieci a także w pozyskiwaniu klientów i budowaniu pozytywnego wizerunku poprzez zwiększenie zasięgu marki. Agencje SEO mogą współpracować z nami niezwykle ściśle, ale i również samodzielnie wykonywać wszystkie prace, jeśli np. sami nie znamy się na pozycjonowaniu stron.
Pierwszą podstawową usługą agencji SEO, którą świadczą marki tego typu jest optymalizacja strony internetowej. Agencje SEO zajmują się przede wszystkim konfiguracją i dostosowaniem strony internetowej do wyszukiwarki Google. Mogą zajmować się one witrynami o różnym typie, charakterze, poziomie rozbudowy czy charakterystyce.
Agencje SEO oferują również ogólne pozycjonowanie strony internetowej, które będzie zawierało zarówno optymalizację serwisu, jak i inne działania zewnętrzne. Najczęściej w agencjach SEO skorzystamy pozycjonowania standardowego czyli globalnego, a także pozycjonowania lokalnego, czy coraz częściej szerokiego lub pod urządzenia mobilne.
Agencja SEO świadczy również szeroki zakres usług diagnostycznych. Przede wszystkim są to audyty stron internetowych SEO, które sprawdzają dostosowanie naszej strony internetowej do wyszukiwarki Google. Możemy zamawiać w takich agencjach ogólne i kompleksowe audyty sprawdzające dostosowanie serwisu internetowego pod wszystkimi możliwymi kątami, a także poszczególne elementy ogólnego audytu, takie jak sprawdzenie strony pod kątem contentu, słów kluczowych, czy optymalizacji dla urządzeń mobilnych.
Usługi podstawowe agencji SEO to również tworzenie stron internetowych. Nie jest to usługa ściśle powiązana z pozycjonowaniem i optymalizacją ale agencje oferują również stworzenie witryny, jeśli jej nie mamy, a chcemy promować naszą markę w sieci przez wyszukiwarkę Google. Często będziemy mogli zamawiać nawet zaawansowane i rozbudowane serwisy internetowe, które będą już zoptymalizowane pod kątem SEO.
Usługi dodatkowe to poboczne usługi, które świadczą agencje SEO oprócz pozycjonowania stron internetowych. Agencje te bardzo często chcą kompleksowo pomagać swoim klientem w promowaniu marki w sieci, a także wykorzystywać swój potencjał i swoich pracowników, którzy nierzadko posiadają umiejętności wykraczające poza samo pozycjonowanie i mogą być przydatne również w kategorii digital marketingu.
Przede wszystkim agencja SEO świadczy usługi związane z konfigurowaniem a także prowadzeniem kampanii reklamowych w Google Ads, czy Facebook Ads. Są to dwa najpopularniejsze systemy reklamowe, które wymagają dość sporych umiejętności. Agencje SEO mogą zatem uruchamiać je dla nas, analizować wyniki, wyznaczać grupy docelowe, czy na bieżąco obsługiwać prowadzone kampanie.
Do dodatkowych usług świadczonych przez agencje SEO możemy zaliczyć również content writing. Jest to tworzenie treści różnego rodzaju, które możemy publikować na naszej stronie internetowej lub w sieci. Rozwiązanie to jest bardzo korzystne, gdyż mamy pewność co do jakości i wiarygodności treści, a także ich unikalności, a stworzone treści będą już zoptymalizowane pod kątem SEO gdyż będą tworzona przez SEO copywriterów.
Kolejną dodatkową usługą, którą też często znajdziemy w cenniku agencji SEO jest również marketing szeptany. Jest to popularny sposób promocji marki w sieci, który polega na dodawaniu pozytywnych opinii o naszej marce w różnych miejscach internetu. Agencje SEO często wykorzystują swoje moce przerobowe i możliwości operacyjne właśnie w taki sposób świadcząc z pozoru dość prostą strategią digital marketingu, ale którą jest bardzo popularna i chętnie wykorzystywana przez klientów.
Pierwszym powodem, dla którego warto współpracować z agencjami SEO jest wysoki poziom świadczonych usług. Agencje te specjalizują się w pozycjonowaniu stron internetowych, a także zatrudniają specjalistów. Ci bardzo często posiadają szerokie doświadczenie, a także sporą wiedzę. Regularnie dokształcają się i są na bieżąco z najnowszymi informacjami czy metodami pozycjonowania. To wszystko sprawia, iż agencje SEO są najbardziej kompetentne do pozycjonowania stron internetowych i będą świadczyły tę usługę na najwyższym poziomie – często dużo wyższym, niż agencje marketingowe czy interaktywne. To z kolei będzie przekładało się na większą skuteczność naszego pozycjonowania, a także lepszą efektywność finansową, gdyż z wydanych środków będziemy uzyskiwali maksymalnie wiele korzyści, co pozytywnie wpłynie na opłacalność projektu.
Oprócz kwestii merytorycznych, współpraca z agencją SEO przy pozycjonowaniu naszej strony internetowej zapewnia nam sporą wygodę. Pozycjonowanie jak wiemy jest procesem długotrwałym i nieprzewidywalnym, gdzie często mamy do czynienia z wieloma problemami i kłopotami. Zlecając pozycjonowanie w zamian za opłatę nie musimy wykonywać już żadnych czynności przy naszej witrynie. Możemy skupić się na prowadzeniu biznesu i jedynie obsłudze pozyskiwania klientów poprzez naszą stronę internetową. To bardzo wygodne i komfortowe rozwiązanie, które z pewnością powinniśmy rozważyć.
Przekazanie strony w pozycjonowanie specjalistom to również bezpieczeństwo. Samodzielnie pozycjonując naszą witrynę lub wykorzystując do tego freelancerów, czy osoby prywatne, możemy być narażeni na uszkodzenie witryny, czy popełnienie wielu błędów. Zlecając pozycjonowanie agencji wszystkimi problemami zajmować będą się specjaliści, którzy posiadają odpowiednią wiedzę. Oddając, zatem w zarządzanie stronę agencji SEO nie musimy obawiać się jej uszkodzenia, a nawet jeśli one wystąpią, to agencja będzie odpowiedzialna za usunięcie usterek.
Jeśli zastanawiamy się nad wyborem tego typu agencji istnieje kilka sytuacji, w których warto stawiać na agencje w pierwszej kolejności. Decyzje będą uzależnione od naszej obecnej sytuacji, możliwości czy celu, jaki chcemy osiągnąć z naszą marką.
Przede wszystkim z agencji SEO warto korzystać w sytuacjach, kiedy chcemy tylko i wyłącznie pozycjonować naszą stronę internetową. Będzie to najodpowiedniejszy kierunek a agencje SEO będą realizowały pozycjonowanie na najwyższym możliwym poziomie. Agencje te są znacznie lepszym wyborem dla typowego pozycjonowania stron od agencji marketingowych czy interaktywnych, dlatego jeśli nie wykonujemy większej ilości działań promocyjnych w sieci warto wybierać właśnie ten typ agencji.
Agencje SEO warto również wybierać, kiedy prowadzimy różne działania marketingowe w sieci, a pozycjonowanie strony internetowej jest tym najważniejszym lub jeśli inne działania promocyjne nie są skomplikowane czy newralgiczne dla naszej marki. W takiej sytuacji agencje SEO świadczące usługi dodatkowe będą mogły wdrażać zarówno główne i najważniejsze pozycjonowanie, a także wykonywać inne działania promocyjne dla naszej marki w sieci. Zlecenie wszystkich prac marketingowych w jednej agencji jest dużo wydajniejsze, a także skuteczniejsze. Dzięki temu będziemy mogli również wynegocjować lepsze warunki finansowe z uwagi na wielkość zamówienia.
Aby wybrać dobrą agencję SEO przede wszystkim powinniśmy wybierać jedynie te o najlepszej renomie i z wieloma pozytywnymi opiniami. W tym celu możemy wyszukiwać je na Google Maps, w mediach społecznościowych, na LinkedIn czy w internecie. Wszystkie pozytywnie oceniane agencje SEO powinniśmy oddzielić od tych anonimowych czy negatywnie postrzeganych. Opinie możemy sprawdzać również w innych miejscach w internecie, a nawet kontaktować się z obecnymi i byłymi klientami poszczególnych agencji. W ten sposób wstępnie odrzucimy te wszystkie, które nie spełniają najwyższych standardów jakościowych i z którymi współpraca może być problematyczna.
Gdy mamy wybraną już pewną pulę agencji, które są wiarygodne i jakościowe powinniśmy zwrócić uwagę na zakres usług, jakie oferują. Powinniśmy móc wykupić wszystkie pożądane przez nas usługi w jednej agencji, aby nie współpracować z kilkoma markami, gdyż będzie to bardzo niekomfortowe i nieefektywne. Jeśli wybierzemy już wstępnie agencje pod względem kompetencji powinniśmy zwrócić uwagę na cennik. Często usługi SEO mogą znacząco różnić się od siebie pod kątem finansowym. Mając do wyboru kilka podobnych agencji warto wybierać te, które zaoferują nam najkorzystniejsze warunki finansowe i dzięki temu będziemy mogli zaoszczędzić środki lub za konkretną pulę środków uzyskać większy zakres prac. Dobrym pomysłem jest bezpośrednio wysłanie zapytania ofertowego do tych agencji, z którymi chcemy potencjalnie współpracować. Bardzo często możemy otrzymać w odpowiedzi indywidualną ofertę - korzystniejszą, niż tę z oficjalnego cennika.
Wybór odpowiedniej agencji SEO powinien zatem polegać na dowiedzeniu się o najlepszych agencjach w branży, sprawdzeniu opinii o nich, porównaniu zakresu usług, jakie świadczą, a także sprawdzeniu ich cennika. Opcjonalnie możemy również zwracać uwagę na dodatkowe usługi, które świadczą, a które często dokupujemy np. w innych agencjach lub niezobowiązująco.