Sklep internetowy, dropshipping i afiliacja to trzy poziomy sprzedaży internetowej, które możemy wdrażać w internecie. Każdy z tych sposobów ma inną charakterystykę, daje inne możliwości i funkcjonuje na nieco innej zasadzie. Wszystkie trzy jednak są ciekawą opcją dla osób, które chcą sprzedawać w internecie i zarabiać na tym. W tym tekście przedstawiamy trzy poziomy handlu internetowego oraz podpowiadamy, kiedy z którego warto korzystać.
Sklep internetowy to pierwszy podstawowy poziom sprzedaży w sieci. Jest to sklep, który prowadzimy w internecie i sprzedajemy w nim fizycznym produkty. Najpierw kupujemy je z hurtowni lub od dostawców, a następnie magazynujemy. Gdy zostaną sprzedane w sieci, pakujemy je i osobiście wysyłamy do klienta.
Jest to najpopularniejszy system sprzedaży i zarabiania na produktach w sieci, który jest prekursorem handlu internetowego. W ten tradycyjny sposób działa najwięcej marek na rynku a sklepy tego typu prowadzi już każda duża sieciówka czy marka globalna. Sklep internetowy możemy otworzyć bez większego problemu nawet za darmo w podstawowej wersji. Najpopularniejszymi platformami sprzedażowymi, na których możemy handlować są np. Allegro, Amazon, eBay, a także portale ogłoszeniowe takie jak np. OLX. Możemy również założyć nasze prywatnie własne sklepy internetowe na platformie sprzedażowej lub prywatnych stronach.
Plusem tego typu handlu jest przede wszystkim fakt, że posiadamy pełną kontrolę nad procesem sprzedażowym. To my decydujemy jaki produkt wysyłamy oraz w jaki sposób realizujemy złożone przez klienta zamówienie. Możemy również wpływać na jakość świadczonych usług od zamówienia po dostarczenie przesyłki, brandować opakowanie czy modyfikować dowolnie sposób działania naszego sklepu. Taki typ handlu będzie sprawdzał się idealnie przy każdym biznesie, w którym możemy przesyłać produkty lub umożliwiać odbiór usług na miejscu. Sklep internetowy umożliwia również budowanie marki i inwestowanie w nią. Przy innych rodzajach handlu skupiamy się jedynie na doraźnym zarabianiu. Prowadząc swój własny sklep internetowy działania reklamowe, promocyjne czy wzmacniające markę są inwestycją która będzie owocowała przez kolejne lata. Budując silny brand, możemy w przyszłości sprzedać naszą markę i czerpać korzyści z dużego handlu.
Dropshipping to model sprzedaży, który polega na handlowaniu rzeczami, których nie posiadamy. W tej opcji handlu internetowego promujemy i sprzedajemy produkty, a następnie zamawiamy realizację bezpośrednio w hurtowni lub u producenta z wysyłką do klienta. Przy dropshippingu działamy zatem niejako pośrednicy między klientem a hurtownią z pominięciem naszego magazynu.
Handel taki staje się coraz popularniejszy, a jego głównym celem jest obniżenie kosztów związanych z prowadzeniem sklepu internetowego. Zamawianie realizacji dostawy bezpośrednio z hurtowni do klienta za niższą cenę z pieniędzy, które uzyskaliśmy ze sprzedaży w naszym sklepie internetowym, pozwala na tzw. „czysty zarobek”. W tej opcji nie ponosimy kosztów zakupu towaru ani ryzyka z tym związanego oraz kosztów magazynowania i wysyłania. Zajmujemy się jedynie znajdowaniem klientów i sprzedażą internetowa bez fizycznej obsługi danego zamówienia.
Przy dropshippingu możemy handlować w dokładnie w taki sam sposób, w jaki robimy to tradycyjnie samodzielnie, posiadając magazyn i przechowując w nim produkty, które następnie wysyłamy do klientów. Według polskiego prawa, dopóki wywiązujemy się z umowy i dostarczamy towar naszym klientom, od których pozyskaliśmy pieniądze za zakup, dropshipping nie stanowi żadnego problemu.
Przede wszystkim plusem dropshippingu jest możliwość działania na dużą skalę – wręcz nieograniczoną. Gdy nie jesteśmy związani fizyczne obsługą zleceń, potrzebujemy do zarabiania w sieci jedynie komputera oraz czasu na handel. Możemy zatem wystawiać w naszym sklepie praktycznie nieskończoną liczbę towarów, którą następnie będziemy zamawiali bezpośrednio u producenta z wysyłką do klienta jeśli zostaną sprzedane w naszym e-sklepie. W tej opcji nie ryzykujemy również swoim budżetem i nie potrzebujemy dużych inwestycji. Praktycznie możemy zacząć taki handel bez jakiegokolwiek budżet o wstępnego, lecz nie jest on nam do niczego potrzebny. Dropshipping daje również możliwość prawie pasywnego zarabiania, a także zarabiania dużych sum, gdyż bardzo prosto możemy działać na dużą skalę. Możemy sprzedawać również drogocenne przedmioty z wysoką marżą na których zakup i przechowywane przeważnie nie byłoby nas stać w ilościach hurtowych. Biorąc pod uwagę szybkie terminy wysyłki bezpośrednio od producentów lub z hurtowni, dropshipping może być skuteczną alternatywną formą sprzedaży tradycyjnego sklepu internetowego.
Trzecim, ostatnimi i najbardziej zaawansowanym typem handlu internetowego jest afiliacja. Jest to reklamowanie produktów i zarabianie na skutecznym poleceniu ich. Jeśli z naszej reklamy skorzystają użytkownicy w internecie, my otrzymamy wynagrodzenie od sprzedającego dany towar. Przeważnie jest to wynagrodzenie prowizyjne lub stałe za wygenerowanie w sprzedaży. Praktycznym przykładem jest reklamowanie biżuterii znanej firmy jubilerskiej. Jeśli polecimy skutecznie dane kolczyki i osoba znajdująca reklamę w internecie kupi je poprzez nasze banery reklamowe, my otrzymamy wynagrodzenie.
W sieci istnieje spora liczba programów afiliacyjnych. Są to zarówno duże globalne serwisy jak i ogólnopolskie platformy. Mogą one skupiać się na konkretnej branży np. finansowej lub być ogólnymi platformami afiliacyjnymi gromadzącymi setki marek chcących reklamować się w ten sposób. Przykładamy takich marek jest np. FireAds czy MyLead. Co zaskakujące znajdziemy tam największe polskie i globalne marki znane z centrów handlowych czy spotów reklamowych w telewizji.
Afiliacja przede wszystkim jest obopólne korzystna. Duże marki nie muszą inwestować w reklamę, a płacą jedynie procent od zrealizowanej sprzedaży co jest dla nich niezwykle wygodne, a osoby zarabiające pieniądze na afiliacji mogą niezobowiązująco działać na dużą skalę, wykorzystując do promowania różne produkty z różnych branż. Zarabianie pieniędzy w ten sposób nie wymaga od nas posiadania jakiejkolwiek wiedzy biznesowej, a także związanej z handlem internetowym. W tej opcji będziemy musieli opanować jedynie umiejętność promocji internetowej marki, gdyż to właśnie na niej bazuje afiliacja. Sporym plusem mogą być również potencjalnie wysokie zarobki. Nierzadko zarobek kilkunastu tysięcy miesięcznie za polecenie produktów w sieci jest spotykany na forach tematycznych czy grupach dyskusyjnych. Możemy zatem realnie zarabiać duże pieniądze, posiadając odpowiednią wiedzę i angażując się adekwatnie do zarobków, które chcemy osiągnąć.
Nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie, a także złotej decyzji, która będzie najlepsza w każdej sytuacji. Wybór odpowiedniego typu handlu powinniśmy wybrać w zależności od naszych możliwości, predyspozycji czy celu, jaki chcemy osiągnąć. Zarabianie na handlu internetowym jest bardzo płynne i elastyczna w internecie, co daje nam wiele korzyści, które powinniśmy wykorzystywać.
Sklep internetowy czyli tradycyjną formę e-handlu powinniśmy wybierać wtedy kiedy prowadzimy już naszą markę stacjonarną lub cyfrową i sprzedajemy nasze produkty. Będzie to też doskonałe rozszerzenie i uzupełnienie podstawowego handlu, gdyż w internecie możemy znaleźć bardzo szerokie grono odbiorców i wielu nowych klientów. Często ruch internetowy będzie nawet wielokrotnie przewyższał ten stacjonarny. Otworzyć swój własny e-sklep możemy również w sytuacji kiedy planujemy stworzyć własną markę handlową i chcemy zacząć od zera. W takim wypadku warto otworzyć mały sklep internetowy i rozpocząć handel wąską grupą towarów. Próba budowa marki poprzez sklep internetowy będzie również korzystna jeśli chcemy wejść do branży, w której nie musimy czynić sporych inwestycji w firmę, magazyn, a także zatowarowanie sklepu. Jeśli zatem handlujemy małym przedmiotami o niskiej wartości, możemy od razu próbować budować realną markę bez wykorzystywania innych typów sprzedaży.
Dropshipping z kolei będzie przede wszystkim dobrym wyborem jeśli chcemy rozpocząć działalność w branży e-commerce, ale nie posiadam środków na inwestycje i otwarcie tradycyjnego sklepu internetowego. W zamian za pewne ograniczenia które wymieniliśmy powyżej, każda osoba chcąca wejść do branży handlu internetowego będzie mogła zrobić to za darmo bez ponoszenia kosztów, inwestycji czy ryzykowania swoich pieniędzy. Z dropshippingu warto również korzystać jeśli zależy nam głównie na zarobku, a nie budowaniu marki lokalnej lub stacjonarnej. Dzięki dropshippingowi będziemy mogli działać globalnie i stawać się dużymi graczami w danej branży online. Dropshipping będzie również bardzo dobrym uzupełnieniem standardowych sklepów internetowych, które prowadzimy fizycznie – gdzie samodzielnie zamawiamy towar. Ten typ handlu może doskonale uzupełniać pewną płaszczyznę dla naszego sklepu internetowego i w taki sposób możemy sprzedawać produkty problematyczne lub takie na które nigdy nie zdecydowalibyśmy się postawić w realnym świecie. Będą to produkty bardzo drogie, trudne w przechowywaniu czy kłopotliwe w wysyłce taki jak np. bardzo drogie gadżety czy podatne na uszkodzenia akcesoria.
Afiliacja to trzeci rodzaj handlu internetowego gdzie zarabiamy na polecaniu produktów, samodzielnie nie angażując się w sprzedaż. Ten najbardziej zaawansowany poziom handlu internetowego będzie dedykowany przede wszystkim osobom, które doskonale znają się na pozycjonowaniu stron, marketingu i reklamie, a biznes nie jest ich mocną stroną. Dzięki temu będą mogli wykorzystać swoje umiejętności do zarabiania w branży e-commerce, promując produkty i zarabiając na generowaniu sprzedaży. Ten sposób zarobku e-commerce warto wybrać również na początku jeśli nie posiadamy budżetu na inwestycje, a chcemy w długim okresie stworzyć internetową markę. W ten sposób będziemy mogli zapewnić finansowanie dla naszego projektu, a także korzystać z wypracowanych przez nas skutecznych metod reklamy.